Sexual Harrasment

Entri kali ini agak SOLEHAH sekali untuk aku kerana aku seakan-akan menjadi sebagai seorang USTAZAH untuk kali ini. aku menulis entri kali ini dengan sebegini rupa setelah aku mendengar cerita kawanku yang telah menjadi mangsa SEXUAL HARRASMENT

CERITANYA : kawanku namanya lina(nama sebenar) telah pergi ke kuala lumpur pada beberapa hari yang lepas untuk berjumpa dengan rakan yang baru dikenalinya beberapa minggu yang lalu di FACEBOOK bernama FIRDAUS( kacukan kelantan parsi)

setibanya dia di KL, Firdaus telah mengambil lina dan terus ke apartmentnya di SRI HARTAMAS,rumah kondo yang sewanya mencecah RM 1500 itu hanya didiami oleh firdaus seorang. so sekarang jelas-jelas lah si lina itu hanya tinggal berdua dengan firdaus

pada waktu malam semasa lina sedang tidur, firdaus telah menghampiri lina dengan keadaan yang mengelikan (firdaus x pakai seluar!), lina terpaksa berpura-pura tidur dan megerengkan badannya supaya si firdaus susah untuk mengapa-apakannya tetapi akibat nafsu firdaus yang sememangnya seperti orang sedang SANGAP terus meraba lina(dia x tau yang lina sebenarnya sedar tp terpaksa buat-buat tidur dan x sedarkan diri), lina hanya menahas dan berdiam...

setelah hampir setengah jam diraba..azan SUBUH berkumandang dan lina terus bangun untuk sembahyang. selepas sembahyang lina terus tidur di atas sejadah tanpa kembali ke tempat tidurnya kerana takut diraba lagi.

KESUDAHANnya keesokkan harinya lina terus pulang ke rumah dan bersumpah tidak akan berjumpa dengan firdaus lagi.


dari kisah yang diceritakan diatas maka dengan ilmu pengetahuan yang aku ada nie,aku keluarkan beberapa etika,bagaimana untuk mengelakkan diri dari menjadi mangsa.Berikut merupakan ETIKA untuk wanita yang hendak keluar rumah..kalau nak selamat dari menjadi MANGSA ROGOL,CABUL & macam-macam lagi..Sila ikut etika dibawah.KOMPEM SELAMAT DUNIA AKHIRAT


1. Menutup aurat (Surah al-Nur :31 )

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.





2. Tidak bersolek, berhias, berperhiasan berlebih-lebih ( al-Ahzab : 33 )

Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu - wahai "Ahlul Bait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).





3. Bersama Mahram / Walinya.

Abu Hurairah berkata : Rasulallah SAW bersabda : Tidak dihalalkan bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari kemudian berpergian / musafir sehari semalam kecuali bersama mahramnya. ( HR Bukhari , Muslim )

Ibn Abbas teleh mendengar Nabi SAW bersabda : Jangan menyendiri seorang lelaki dengan perempuan, melainkan harus ada disertai oleh Mahram Dan jangan bermusafir melainkan bersama mahram. Maka ada seorang bertanya" Ya Rasulallah , isteriku pergi haji sedang saya telah tercatat untuk pergi perang". Maka Sabda Nabi SAW , Pergilah engkau berhaji bersama isterimu.

Berdasarkan hadis di atas, Imam Nawawi menghukumkan haram perempuan berpergian seorang diri melainkan ditemani oleh mahramnya / walinya ( suami / ayah / abang @ adik lelaki yang dewasa / kawan perempuan ) Apatah lagi dalam zaman fitnah pada hari ini. Dengan adanya berita-berita dahsyat dalam akhbar hari ini, tidakkah menunjukkan aturan Islam itu indah ?



4. Keluar kerana keperluan bukan berpeleseran.

Hanya keluar jika ada keperluan seperti menuntut ilmu, menziarahi keluarga, dan lain-lain. bukannya keluar dengan tujuan untuk mencari kegembiraan di dunia sahaja.






USTAZAH BANANA: kita sebagai wanita haruslah sentiasa beringat-ingat apabila bergaul dan sebagainya, akhir kata RENUNG-RENUNGKAN & SELAMAT BERAMAL

6 love bananas! nyuumyy:

ainee si ketua pari2 said...Best Blogger Tips[Baling Pisang Balik!]Best Blogger Templates

boleh muntah kat sini jap tak??
hehe

Ms.Banana said...Best Blogger Tips[Baling Pisang Balik!]Best Blogger Templates

kenapa???

nURuL HiDaYah aziZ said...Best Blogger Tips[Baling Pisang Balik!]Best Blogger Templates

huhuh..tu bukan sexual harasment kot..
kwn ko yg nak...
tu die g tdo umah boy tuh...
jijix~~~

Ms.Banana said...Best Blogger Tips[Baling Pisang Balik!]Best Blogger Templates

sumpah kawan aku tu kena sexual harrasment.
dia citer kat aku smp nagis2 kot.
kalu dia nak,kenapa besok tu jugak dia balik umah dia kan.
ape la kau nie.
kawan aku tu pun bangang jugak.
gatal p sorg2..
kalu ajak aku ke ok la jugak.

Anonymous said...Best Blogger Tips[Baling Pisang Balik!]Best Blogger Templates

weh..seriuos aku sedih gila masa pergi kl aritu.
aku rasa nak nagis da nie.
kau pun tau kan apa aku rasa after aku citer kat kau.
gila geli geleman aku!





lina

Ms.Banana said...Best Blogger Tips[Baling Pisang Balik!]Best Blogger Templates

lina: kau memang bangang.
aku da cakap pergi ngan aku tp kau yang tergedik2 nak pergi jugak.
salah sape??
hah..sila hafal etika yang aku tulis tu ek.
supaya kau tu beringat!
aku sayang kau weh!
aku rasa nak p potong konek budak laki tu.
gila sangap!